STS språkresor



Kan inte du berätta i ett inlägg om hur det var att vara på språkresa?
Var engelskan jätte svår att förstå?
Vilket bolag reste du med?
Fick man lätt vänner?
Längtade man hem?
Var man i en grupp eller kom man ibland utanför?
Hur var det att bo som en främande familj?

-
Klart jag kan berätta lite, det var absolut en av de bästa resorna jag har gjort i hela mitt liv!
När man väl stog på flygplatsen och väntade på att alla skulle komma, var det jätte nervöst... Kunde nästan inte stå på mina egna ben utan att stödja mig mot mammas axel. Det går nästan inte att beskriva känslan. Det var nästan svart framför ögonen och jag kunde nästan inte tro att det var sant...
Nu var det dags att säga hejdå till mamma, och nu ska jag iväg på egen hand i tre veckor. Tre veckor är 21 långa dagar, i ett helt annat land med helt nya kompisar.
Det tog ungefär en halv timma, innan man redan fick kompisar.  På flyget var alla redan kompisar och jag glömde helt av att jag nästan inte känner dom...
Första vecken hade jag jättemycket hemlängtan. Man förstod sig inte på så jättemycket på den lilla ön jag var på, och det enda jag kunde göra var att sakna mamma. Nu var det inte riktigt någon återvändo så det var bara att göra det bästa av situationen. Någon dag efter själva skolan hade börjat, var allting helt fantastiskt.
De sista dagarna satt vi tillsammans och grät för att vi inte ville åka hem.

Vi fick tillsammans uppleva så fina och bra grejer, som kommer att hänga med mig resten av mitt liv. Det är en resa jag rekomenderar alla att göra. Ibland när man tänker på hur bra jag hade det där, vill jag snurra tillbaka tiden och uppleva det igen. Men det är absolut något jag kommer att vilja göra igen!

Man hamnade aldrig utanför, och man hade de kompisar man umgicks lite mer med, men alla hade bra kontakt med varandra. Första dagarna var det jätteläskigt att prata engelska med familjen och ledarna, men allting flöt på mycket bättre efter bara några dagar... Jag bokade hos STS, och är ingenting jag ångrar.
Familjen jag fick lagade jättegod mat varje dag, och tyckte om oss alla!

Saker ni absolut måste följa när ni bestämmer er för att åka, och saker ni måste tänka på är följande:

* Komma i tid! När skolan börjar ska ni helst vara där lite tidigare. Familjen kommer att ge dig en tid då du ska vara hemma, och något jag verkligen rekomenderar är att vara hemma exakt den tiden! Man vill inte oroa personerna som tar hand om dig, och som faktiskt har ansvar för dig.

* Alkohol, knark, rökning mm är helt förbjudet. Händer detta under alla omständigheter, skickas man hem på egen bekostnad!

* Snatteri blir polisanmält, och även här blir man hemskickad på egen bekostnad!









1 kommentar(er)
Linnea:
hur var de med priser och så då?

vart nånstans var du?
2011-02-09 kl 16:57:48

Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: